مفاهیم غنایی در رمان نوجوان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حضرت نرجس(س)

چکیده

بیان احساسات شخصی در مفهوم گستردة آن در قالب نظم و نثر همواره در دوران­های مختلف مورد توجه شاعران و نویسندگان ادب فارسی قرار گرفته است. نوجوانی دوره­ای است که در آن فرد با رشد هیجان و احساسات (در مفهوم گسترده) مواجه است؛ از این­رو نوجوان به خواندن کتاب­هایی که او را با این­ویژگی­ها آشنا سازد، علاقه­مند است و با همانندسازی با شخصیت­های داستان از این آثار تأثیر می­پذیرد. در پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به تحلیل انواع غنایی در یازده رمان برتر نوجوان پرداخته­ایم تا به این سؤال پاسخ دهیم که نویسندگان رمان نوجوان کدام نوع غنایی را در آثار خود منعکس نموده­اند؟ و آیا انعکاس انواع غنایی در این آثار متناسب با مخاطب نوجوان می­باشد؟ با توجه به تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که انواع غنایی از نظر محتوا در رمان نوجوان ، به صورت توصیف، شکواییه، نوستالوژی، مرثیه، عشق و طنز نمایان شده است و نویسندگان ازاین مفاهیم به صورت مضامینی فرعی در لایه­های اثر بهره­مند شده اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

a

نویسنده [English]

  • z s
چکیده [English]

a

کلیدواژه‌ها [English]

  • a