بررسی کارکرد نمادهای دینی و عناصر قدسی در شعر جبران‌‌خلیل‌‌جبران و سهراب سپهری

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب دانشگاه رازی کرمانشاه

2 استاد گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه رازی کرمانشاه

چکیده

جبران‌‌خلیل‌‌جبران و سهراب سپهری، از‌‌جمله شاعران نام‌‌‌‌آور ادب عربی و فارسی هستند که از دریچۀ نگاه تجریدی و در فضای سیال رمانتیکی، با وام‌‌‌‌گیری از عناصر و نمادهای دینی، بسیاری از اندیشه‌‌‌‌های خود را در قالبی رازگونه به مخاطب ارائه کرده‌‌‌‌اند. به یاری همین موهبت، زبان شعر این دو سرایشگر، نقطۀ تلاقی خیال رمانتیکی و رازورزی سمبولیک است. آن‌‌ها توفیق یافته‌‌‌‌اند تا در برخی از آثار خود، تصویری از جهانِ متافیزیک ذهن خود را با مدد حقایق و فرهنگ دینی پیرامون، تصویر و ترسیم کنند؛ از‌‌این‌‌رو در سروده‌‌‌‌های این دو شاعر، عناصر سمبولیک از ادیان مختلف آسمانی اسلام و مسیحیت و حتی باورهای مقدس عرفان شرقی چون بوداییسم، حضور دارد. این پژوهش به شیوه‌‌‌‌ای توصیفی-تحلیلی، درصدد پاسخ به این پرسش بوده‌‌است که جبران‌‌خلیل‌‌جبران و سهراب سپهری، چگونه عناصر و نمادهای مقدس و دینی را درجهت غنای معنا، در جزر و مدّ سروده‌‌‌‌هایشان به خدمت گرفته‌‌‌‌اند؟ ره‌‌‌‌آورد نهایی پژوهش حاضر بیانگر تأثیر بی‌‌‌‌بدیل نگاه دینی بر عواطف دو شاعر است؛ به‌‌گونه‌‌‌‌ای که در بسیاری از اشعار آن‌‌ها، حضور نمادهای دینی، سروده‌‌‌‌هایشان را جولانگاه طرح عقاید و باورهای خاص تاریخ بشری کرده‌‌‌‌است. علاوه‌‌بر این، سهراب سپهری به شکلی ژرف‌‌‌‌تر از جبران، متأثر از آیین عرفانی شرق دور بوده‌‌‌‌است؛ در حالی که اشعار نثرگونۀ جبران بیشتر ملهم از مسیحیت، تفکرات نوین غربی و تعالیم اسلامی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparative Study the function of religious symbols and sacred elements in the poetry of Gibran Khalil Gibran and Sohrab Sepehri

نویسندگان [English]

  • shahriyar bagherAbadi 1
  • yahya Marof 2
1 Ph.D. student of Arabic Language and Literature, Razi University of Kermanshah
2 Professor of Arabic Language and Literature at Razi University of Kermanshah
چکیده [English]

Extensive Abstract:
 
1-      Introduction
Adaptive literature is the study of literary phenomena among two or more different literatures. Also, comparative literature is the relation between a literary phenomenon and various sciences. Religion and sacred beliefs, is considered as one of the dominant phenomena that has shaped the literature and the arts of nations. This research has examined the extent of the presence of this variable in the poems of Gibran and Sepehri and also tried to study and compare the similarities and thematic differences between the poets of these two poets. Sepehri is a contemporary poet, sometimes included in his poetic illumination, in his poetry contains elements of religious culture and spiritual symbols. The view of this poet is based on Islamic teachings and his mental connection, with Eastern Orientalism. The most significant religious symbols in Sohrab poetry have been revealed in the poems of "Mosafer", "Ma high ma negah" and "Sedaye paye ab". Also, the ideological ideas of Gibran Khalil Gibran are a homogeneous set of Christian beliefs, contemporary Western philosophical trends, and Islamic teachings. He is known as an eastern version of Western look and feel. He confessed: "I am as much as an Arab, as English as I am" (Shakib Ansari, 1375: 226). He knew and was influenced by the thoughts of many western thinkers like Shakespeare, Hugo, Lamartin and Blake. The poetry of this poet painter is a perfect example of the accompaniment of the style of romance and symbolism. Throughout the writings of Gibran, like Sohrab Sepehri, grief, wonder, symbolism and holy elements full of images and colors. are mentioned together.
2-      Research methodology
This research has been done to study the sacred symbols in Gibran Khalil Gibran's and Sohrab Sepehri's poems based on the American method of comparative literature. Some scholars of this method have argued that the mission of comparative literature is to study the relation of literature to other domains, arts, philosophy, religion, etc. (RK: al-Khatib, 1999: 50). The main sources used in this research are library resources, academic journals and scientific websites. This research responds to the question of how Gibran Khalil Gibran and Sohrab Sepehri used sacred symbols to enrich meaning in their poems? To answer this question, it has been analyzed and compared with the religious symbols as well as the main goals of mentioning them in the themes of the poems of Sohrab and Gibran.
3-      Discussion
The belief in God and his sense of being in the whole world is one of the main features of the poems of Sohrab Sepehri and Gibran Khalil Gibran. Sacred beliefs in the perspective of Sohrab poetry are the single truths that have been taken with a simple human perception of different colors. His poetry is the position of the beliefs of thousands of species that appear to be heterogeneous and contradictory in the religious field. Also, his poetry is the intersection of concepts that are in the world of others' eyes. Gibran Khalil Gibran, like Sohrab Sepehri, believes in unity in beliefs. In his emotional isolation, he has guest and guest reader in a pleasant way, God and a holy space in a conscientious partnership. That is why in his poems, like Sepehri, poetry themes are chosen from religious elements. The poems of Sohrab and Gibran are full of symbols drawn from distant and near-believing beliefs of human thought. Many symbols in Sepehri's poetry refer to Hinduism's beliefs. Among these symbols, we can express the mysticism, Varanasi, Veda and Sernat Road. Also, some symbols like Rose, Sajada, Goldset and Takbirat al-Ahram are also from the beliefs of the heavenly religions. Many of these symbols have been used in poetry for compensation. Among the symbols of the poem of Gibran Khalil, one can mention the Yahve, Ain dour, Lil'at al-Qadar, Kowsar, Sajdah, temple and synagogue. The poetry of these two poets is the holy place of symbols, in a way that can be said that this is one of the special features of their poetry.
 Conclusion
From the sum of what is mentioned in this research, it can be concluded that the following results, in a glimpse:
This research studies the comparative study of the presence of sacred symbols and universal religious beliefs as a variable to be studied in Sepehri and Gibran's poems based on the American method of comparative studies. In this view, the comparison and the content of the content was the main topic of the research, and the subject has not been impressive. Therefore, many of the poetry of these two poets has been examined and the differences and differences between the presence of these symbols and elements have been discussed. Sohrab Sepehri and Gibran Khalil Jabran are two modern contemporary poets in Persian and Arabic literature. They succeeded in combining the two literary methods of romanticism and symbolism, and using emblems of human beings and beliefs, to make these sacred social symbols in order to construct their poetry and cultivate its themes. In the poetry of these two poets, they have played a romantic and symbolic symbol in creating an artistic atmosphere. The existence of sacred symbols in Sohrab and Gibran's poetry is in a way that has given guests a global perspective of religious truths and human beliefs, regardless of geography or time. In the shadow of this ideological coexistence, the mystic illumination of Sohrab and contemporary Gibran thought, it is well-documented in their poems. The poetry of both poets is based on the use of the sacred symbol of the East, from thoughts of Hinduism and Buddhism, Confucian teachings, ancient Egyptian beliefs, Babylon, and also influenced by Western ideas and thoughts from Greece. Both poets have used many of the symbols of the heavenly religions of Islam and Christianity. Islamic symbols are abundant in Sohrab poetry, while used in Gibran's poetry, both groups of symbols are abundant. Both poets have tried to present a fluid, calm, entertaining and poetic space by combining religious beliefs and romantic imagination to the audience and maybe this is one of the reasons for the readers' attention to the poetry of these two poets.
Reference
1)        Quran.
2)        Bible (Old and New Testament), William Glenn and Henry Merton, Translator: Fazel Khan Hamadani, First Edition, Tehran: Asatir Publishing, 2001.
3)        Abedi, Kamyar, Az mosahebate aftab, Tehran: Nashre sales Publishing, 1997.
4)        Alavi, Reza, Booda va sorodeh hayash “Rahe hagh”, Tehran: Farzan rooz Publishing, 2001.
5)        Amir nejad, Nasim, sibe farib (pajooheshi darbareye baztabe miveye mamnoe dar shere emrooz) (Deceit apple: Research on the forbidden fruit in modern poetry), Adab ghenaee  journal of Sistan and Baluchestan University, forth year, No. 27, 2016.  
6)          Chadwick, Charles, Symbolism, Translator: Mehdi Sahabi, Tehran: Markaz Publishing,2006.
7)        De Beaucorps, Monique, Les symbols vivants, Translator: Jalal Sattari, Tehran: Markaz Publishing,1996.
8)        Gibran Khalil Gibran, Al majmaat al kamelat le moallefat Gibran Khalil Gibran (The complete collection of Gibran's works by Khalil Gibran), First Edition, Beirut: Dar Jaleel, 1994.
9)        Hesan, Abdul Hakim, Al adab al mogharen bain al mafhomain al ferensi va alemriki (Comparative literature between the French and American concepts), Cairo: Al fosol, Third print,1983.
10)    Khatib, Hossam, Al adab al mogharen arabian va alamian (Comparative Literature Arab and World), second print, Damascus: Daralfekr, 1999
11)    Manouchehri, Abbas, Nesbate mabadie sambolisty va tafakkore armanshahr dar shere Nima yooshig, Journal of Theoretical Politics 10, 2011.
12)    Al-Maqdisi, Anis al-Khouri, Al- ettejahat al-adabiyat fi al alam al-arabbi al-hadis, fourth print, Beirut: Dar Al-alum lelamollaeen, 1976.
13)    Mohammad, Mandoor, Al Shar al-Masri bada Shoghi, Beirut: Ma'heed al-Darsat al-Arabiya al- ali,1995.
14)    Mottahedin, sualeh, Niloofar, Journal of Faculty of Literature & Humanities Ferdowsi University of Mashhad, No. 3, 12 th year, 1976.
15)    NAS, John Bayer, Man’s religions, Translator: Ali Asghar Hekmat, Tehran: Pirooz Publishing, 1975.
16)    Pournamdarian, Taghi, Ramz  va dastanhay ramzi dar adab farsi  (Symbol and the symbolic stories in Persian literature), Tehran: Elmi Publishing, 1996.
17)    Sepehri, Sohrab, Hasht ketab, Print tenth, Tehran: Aryan Publishing, 1991.
18)    Seyyed Hosseini, Reza, Sabkhay adabi (Literary styles), Tehran: Negah Publishing, 1997.
19)    Shafiei Khodanki, Mohammad Reza, Advare shere farsi az mashrooteh ta soghoote saltanat (Persian verse episodes, from Constitutionalism to the fall of the monarchy), Tehran: Sokhan Publishing, 2001.
20)    Shakib Ansari, Mahmood, tatavvor al adab alarabi al moaser (The development of modern Arabic literature), Ahwaz Shahid Chamran University Publishing, 1997.
21)    Shamsa, Ciroos, Negahi be sepehri, First print, Tehran: Morvarid Publishing, 1991.
22)    Sharifian, Mehdi and Yousef Darabidi, Barrasi sambolhay sib, kabootar, goule sorkh va niloofar dar ashare sohabe sepahri (Study of the symbols of apple, pigeon, rose and lilifar in poems Sohrab Sepehri(, Magazine of Nasr pasuohie adabe farsi (Adab va zaban),  Number 21, Faculty of Literature, Kerman University, 2007.
23)    Zarrin Kob, Abdul Hossein, Naghde Adabi, Volume Two, fourth edition, Tehran: Amir kabir Publishing, 1995.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gibran Khalil Gibran
  • Sohrab Sepehri
  • Arabic contemporary poetry
  • Persian contemporary poetry
  • Religious symbol

-‌ منابع

  1. قرآن کریم.
  2. امیرنژاد، نسیم، سیب فریب (پژوهشی دربارۀ بازتاب میوۀ ممنوعه در شعر امروز)، پژوهشنامۀ ادب غنایی دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال 4، شمارۀ 27، صص 134-115، 1395.
  3. پورنامداریان، تقی، رمز و داستان‌‌‌‌های رمزی در ادب فارسی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1375.
  4. جبران‌خلیل‌‌‌‌جبران، المجموعة الکاملة لمؤلفات جبران‌‌‌‌خلیل‌‌‌‌جبران، ط 1، بیروت: دارالجیل، 1994.
  5. چدویک، چارلز، سمبولیسم، ترجمۀ مهدی سحابی، تهران: چاپ مرکز، 1385.
  6. حسان، عبدالحکیم، الأدب المقارن بین المفهومین الفرنسی و الإمریکی، مجله فصول، ج 3، صص 17-11، قاهره 1983.
  7. الخطیب، حسام، الأدب المقارن عربیاً و عالمیاً، ط 2، دمشق: دارالفکر، 1999.
  8. دوبوکور، مونیک، رمزهای زنده‌‌‌‌جان، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: نشر مرکز، 1375.
  9. زرین‌‌‌‌کوب، عبدالحسین، نقد ادبی، جلد 2، چاپ چهارم، تهران: انتشارات امیرکبیر، 1369.

10. سپهری، سهراب، هشت کتاب، چاپ دهم، تهران: سازمان چاپ آرین، 1370.

11. سیدحسینی، رضا، سبک‌‌‌‌‌های ادبی، تهران: انتشارات نگاه. 1376.

12. شریفیان، مهدی و یوسف داربیدی، بررسی سمبل‌‌‌‌های سیب، کبوتر، گل سرخ و نیلوفر در اشعار سهراب سپهری، نشریۀ نثرپژوهی ادب فارسی (ادب و زبان)، شمارۀ 21، صص 84-59، دانشکده ادبیات دانشگاه کرمان، 1386.

13. شفیعی‌‌‌‌کدکنی، محمدرضا، ادوار شعر فارسی، از مشروطه تا سقوط سلطنت، تهران: انتشارات سخن، 1380.

14. شکیب انصاری، محمود، تطور الادب العربی المعاصر، اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران، 1376.

15. شمیسا، سیروس، نگاهی به سپهری، چاپ دوم، تهران: انتشارات مروارید، 1370.

16. عابدی، کامیار، از مصاحبت آفتاب، تهران: نشر ثالث، 1376.

17. علوی، رضا، بودا و سروده‌‌‌‌هایش «راه حق»، چاپ اول، تهران: انتشارات فرزان‌روز، 1380.

18. گلن، ویلیام؛ مرتن، هنری، کتاب مقدس (عهد عتیق و عهد جدید)، ترجمۀ فاضل‌خان همدانی، چاپ اول، تهران: انتشارات اساطیر، 1380.

19. متحدین، ژاله، نیلوفر، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، شمارۀ 3، سال 12، صص 551- 519، 1355.

20. محمد مندور، الشعر المصری بعد شوقی، بیروت: معهد الدراسات العربیة العالی، 1995.

21. المقدسی، أنیس‌‌‌‌الخوری، الإتجاهات الأدبیة فی العالم العربی الحدیث، ط 4، بیروت: دارالعلم للملایین، 1967.

22. منوچهری، عباس، نسبت مبادی سمبولیستی و تفکر آرمان‌‌‌‌شهر در شعر نیمایوشیج، دوفصلنامۀ «پژوهش سیاست نظری» شمارۀ 10، صص 17-1، 1390.

23. ناس، جان بایر، تاریخ جامع ادیان، ترجمه: علی‌‌‌‌اصغر حکمت، تهران: انتشارات پیروز، 1354.