حمله ی شیر به گاو در کلیله و دمنه (پنجاتنترا) با اسطوره ی هندی«سوما و میترا» و اسطوره میترایی «گاو و میترا» و نیز اسطوره ی زردشتی«گاو و اهریمن» وجوه مشترکی دارد و این مطلب را به ذهن متبادر می کند که در ذهن سازندگان داستان، اساطیر ناخودآگاه فعالیت کرده اند و کارکرد شیر و گاو اسطوره ها را به قهرمانان این داستان منتقل نموده اند( حاصل خیزی طبیعت). شیر خورشید است و گاو، طبیعت سرسبز که بی اعمال قدرت خورشید، حیات جریان ندارد.
The traces of myths in the tale of the lion and the cow from Kalila and Dimna
چکیده [English]
The attack of the lion on the cow in the tale Kalila and Dimna (Panchatantra) has a similarity with a few myths such as the Hindu Myth ‘Sooma and Mitra’, Mithraism myth ‘The cow and Mithra’, and the Zoroastrian myth ‘The cow and Satan’. These myths make us suggest that these tales were unintentionally present in the minds of their writers. The productive role of the lion and the cow have transferred the myths to the original characters of this tale. (productivity of fertility). The lion is the son and the cow is the greenery which without the powerful function of the sun cannot exists.
7- شایگان، داریوش (1356) ادیان و مکتب های فلسفی هند. 2 جلد. چاپ دوم. تهران: امیر کبیر.
8ـ صمدی، مهرانگیز (1367) ماه در ایران. چاپ اول. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
9- فردوسی، ابوالقاسم (1374) شاهنامه. به کوشش سعید حمیدیان. ج 2. تهران: نشر قطره.
10- قرشی، امان الله (1380) آب و کوه در اساطیر هند و ایران. تهران: هرمس.
11ـ کریستین سن، آرتور (1383) نمونههای نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانههای ایرانیان. ترجمه ژاله آموزگار ـ احمد تفضلی. چاپ دوم. تهران: نشر چشمه.
12- کزازی، میر جلال الدین (1372) رویا، حماسه، اسطوره. چاپ اول. تهران: مرکز.
13- محجوب، محمد جعفر (1349) در باره ی کلیله و دمنه. چاپ دوم. تهران: خوارزمی.
14- ورمازرن، مارتن (1375) آئین میترا. ترجمه بزرگ نادرزاده. ج 2. تهران: انتشارات چشمه.
15ـ هال، جیمز (1383) فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمه رقیه بهزادی. چاپ دوم. تهران: فرهنگ معاصر.