بیان احساسات شخصی در مفهوم گستردة آن در قالب نظم و نثر همواره در دورانهای مختلف مورد توجه شاعران و نویسندگان ادب فارسی قرار گرفته است. نوجوانی دورهای است که در آن فرد با رشد هیجان و احساسات (در مفهوم گسترده) مواجه است؛ از اینرو نوجوان به خواندن کتابهایی که او را با اینویژگیها آشنا سازد، علاقهمند است و با همانندسازی با شخصیتهای داستان از این آثار تأثیر میپذیرد. در پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به تحلیل انواع غنایی در یازده رمان برتر نوجوان پرداختهایم تا به این سؤال پاسخ دهیم که نویسندگان رمان نوجوان کدام نوع غنایی را در آثار خود منعکس نمودهاند؟ و آیا انعکاس انواع غنایی در این آثار متناسب با مخاطب نوجوان میباشد؟ با توجه به تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که انواع غنایی از نظر محتوا در رمان نوجوان ، به صورت توصیف، شکواییه، نوستالوژی، مرثیه، عشق و طنز نمایان شده است و نویسندگان ازاین مفاهیم به صورت مضامینی فرعی در لایههای اثر بهرهمند شده اند.