جستاری کمّی و کیفی در مقالات روانشناسی شعر نظامی(1394-1300ش.)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد. ایران

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد. ایران

3 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد. ایران

10.22111/jllr.2022.41932.3049

چکیده

در آثار نظامی گنجوی، شاعر بلندآوازۀ سدۀ ششم هجری، به روان‌شناسی شخصیّت‌های داستان‌ها توجّه ویژه شده است. جستار حاضر بر اساس منابع کتابخانه­ای و روش توصیف، تحلیل و مقایسه، به این پرسش‌ها پاسخ داده که از1300تا1394(ش.)بسامد مقالات نظامی­پژوهی روان­شناسی چه روندی را طی کرده، پژوهشگران به کدام آثار نظامی بیش‌تر اقبال کرده‌اند و چرا و کدام حوزه­های روان­شناسی بیش‌تر مورد توجّه بوده و چرا؟ یافته­ها نشان می­دهد هرچه زمان پیش می‌رود، اقبال محقّقان به نقد روان­شناسی آثار نظامی افزونتر شده است؛ هفت­ پیکر بیش از سایر آثار وی نقد شده که حاکی از عملکرد عامدانه یا غیرعامدانۀ نظامی در توجّه دادن مخاطبان به­ خصوصیّات روانی شخصیّتهای هفت­ پیکر است و آرای یونگ بیش از سایر نظریّات به­ کار رفته که به­ دلیل تناسب بیشتر این روش برای پژوهش در منظومه‌های نظامی است. گاهی نویسندگان شبه ‌روان­شناسی­هایی را به ­عنوان تحلیل روان­شناسانۀ آثار نظامی مطرح کرده‌اند که فاقد ارزش پژوهشی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Quantitative-qualitative investigation in psychological articles on Nezāmi's Poetry (1921-2015)

نویسندگان [English]

  • seyedali rezani 1
  • seyed javad Mortzaei 2
  • Maryam salehi Nia 3
1 Ph.D. student of lyrical literature, Persian Language and Literature Department, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad. Iran
2 Associate Professor of persian Language and Literature Department, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad. Iran
3 Assistant Professor of Persian Language and Literature Department, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad. Iran
چکیده [English]

This article explains the differences between various works of Ganjavi in terms of their suitability for psychological critique and investigates the employment of diverse psychological theories to critique Nezāmi’s works qualitatively and quantitatively. It is a library study and employs descriptive- comparative analysis method. 32 articles are examined based on analysis of each of Nezāmi’ works and the psychological aspects of them are examined in four areas: Lacan-Freud's theories, Jung-Campbell's hypotheses, general psychology, and psychology of colors. As time goes on, the investigators' interest in criticizing the psychology of Nezāmi’s poetry increased. Haft Peykar has been criticized more than other works psychologically, which indicates the intentional or unintentional Nezāmi’s attitude towar the psychological characteristics of the story characters. Of the four mentioned areas of psychology scholars have used Jung's theories far more than other approaches, which may be due to the greater appropriateness of this method for studying Nezāmi’s poetry. Nezāmi in ​​his Haft Peykar provides the most suitable ground for psychological studies, and Jung's theories provide the most appropriate method for the psychological critique of Nezāmi's works. In some cases, the authors have suggested pseudo-psychology as a psychological analysis of Hakim Ganjavi's works that has no research value.
Extended Abstract
1-Introduction
Due to Nezāmi superiority in poetry, many scholars have explored his work, and these studies have taken different approaches. One of these approaches is to search for the works of Nezāmi Ganjeh from a psychological point of view. This approach is one of the methods of literary criticism that has been seriously discussed since the early nineteenth century and is a subset of expressive criticism that studies the relationship between literary work and specific spiritual and emotional characteristics of the author. In this method, the character of the author is sometimes referred to for explaining and interpreting the literary work; Sometimes they refer to his works to understand the author's biography and personality, and sometimes they interpret his literary work to clarify the author's special mentality and awareness. (Abrams, 2008: 355) This is the same method as in the twentieth century was called psychological critique, and yet, from a practical point of view, it can be said that psychological critique is not a new method and has been practiced even since the time of Aristotle. (Green et al., 2004: 128) The purpose of this research is to study the process of authoring articles on Nezāmi’s psychological aspects over time and to determine the most appropriate works of him for psychological research and the most appropriate psychological theories to critique the works of this poet. This research opens a new door to scholars of Hakim's works and introduces literature students to the psychological value of Ganjavi's works.
 
2-Research methodology
In this paper, the required data is obtained through the study of library resources and then this data will be analyzed by description and comparison. The research path has started with the review of 1150 studies on Nezāmi-concerned articles published from 1921 to 2015. The next step is to separate the 32 articles that deal with Nezāmi's works from a psychological point of view. Then, these articles have been reviewed in three study processes: frequency in terms of publication time, study of the frequency of articles in terms of specific Nezāmi’s poems that have been considered by researchers interested in psychology, and frequency of articles in terms of areas of psychology that has been used to critique Nezāmi’s works, and the reasons for each of these phenomena have been examined in order.
 
3-Discussion
In the discussion of the growth of Nezāmi-psychological research articles in the period of the study based on full investigation, all 1150 articles were carefully reviewed and it was found that among them only 32 articles have a psychological approach to closet research. In the next stage, considering the date of publication of each of them, it was determined that as we move from the beginning (1921) to date, more articles are devoted to the psychological critique of Nezāmi's works. In addition, we should note that according to the data of literature review, other researchers, while studying 560 articles on Nezāmi published from 1921 to 2001, have encountered only 5 articles on psychology. (Norouzi, 2012: 96) Therefore, the truth of the matter mentioned above indicates that the trend of publishing such researches is increasing from 1921 to 2015. In studying the various works of Nezāmi, including poetry collection, Khamseh generalities, Makhzan al-Asrar, Khosrow and Shirin, Lily and Majnoon, Iskandarnameh and Haft Peykar in terms of appropriateness for psychological criticism, it is observed that the relative frequency distribution of these studies is not homogeneous. What is more, some of Nezāmi's works have attracted the attention of critics interested in psychological theories more than others. On the other hand, during the study of different fields of psychological knowledge for the study of the works of the sage, it is also found that Jung and Lacan's views are not used in the same way and as each other. These phenomena are due to the fundamental relevance of some theories of literary criticism for some texts and their incompatibility for others.
 
4-Conclusion
From the review of 1150 articles on sage research published between 1921 to 2015, We found that 32 articles have a psychological approach. These researches have formed the textual body of the present paper. Findings show that as time goes on, the researchers' interest in the psychological critique of Nezāmi's works has increased. This luck is not the same for his various works, including Divan, Koliyat Khamseh, Khosrow and Shirin, Lily and Majnoon, Haft Peykar and Iskandarnameh. Haft Peykar alone accounts for more than half of the studies, and Nezāmi's other works have a much smaller share. This phenomenon can be rooted in the strategies of this poet; In other words, he has intentionally or unintentionally created the ground for the audience to think more seriously about the psychological characteristics of the Haft Peykar characters. On the other hand, different theories of psychology have not been used homogeneously to critique the works of the sage. Dividing the theoretical basis of these studies into four groups, it becomes clear that Jung's views have been used much more by scholars of Nezāmi's works than Lacanian-Freudian theories, general psychology and color psychology. This phenomenon may indicate a greater relevance of Jung's theories to the critique of the works of the sage. Sometimes in these essays, psychological theories are more decorative and do not contribute to the development of discussions or do not provide a model for future research, and on the other hand, sometimes pseudo-psychologies called psychological critique of Nezāmi's works are observed. This cases suggest that those articles are not based on a theory (or theories) known with specific tools and goals, but are in fact material based on the author's personal and non-argumentative perceptions of different personality traits of characters.
 
5-References
Abdullāhi, A.; Jowkār, N. and Rahimi, Ch. (2015). “Majnoon’s love in the mirror of psychoanalysis (based on Nezāmi’s Lily and Majnoon)”. Journal of Lyrical Literature Research, 25(1). Autumn and Winter. pp. 61-78.
Abrams, M. H. et al. (2008). A Glossary of Literary Terms, 9th edition, Tehran: Rahnama Press.
Atkinson, R. et al. (2002). Hilgard’s Introduction to Psychology, translated by Mohammad Taghi Brahani et al. 17th edition., Tehran: Roshd Press.
Bārāni, M. and Teymouri Fathi, F. (2015), “The necessity of the role of the wise old man in human education”. Journal of Educational Literature Research Issue. 27(1). Fall, pp. 59-92.
Behnāmfar, M. and Malekpāin, M. (20., “Mythical reading of the story of killing Bahram the dragon and finding treasure in Nezāmi’s Haft Peykar. Journal of Literary Research. 40(3). Summer. pp. 39-62.
Davāni, F.; Feshāraki, M. and Khorāsāni, M. (2015). “The Symbolic Reflection of the Mithraic Sacrifice: The Myth of Killing the First Cow in Nezāmi’s Haft Peykar”. Journal of Persian Literature. 26(2). Summer. pp. 1-20.
Dehghān, A. Hadidi, Kh. and Zārei, R. (2013). “Symbolism of Ascension in Nezāmi’s Khosrow and Shirin Based on Jung's Archetypal Theory”. Journal of Persian Language and Literature, 227(3). Spring and Summer. pp. 45-70.
Fahimifar, A. A. Mehrnegār, M. and Sharif, H. (2013). “Psychological study of the color of Majnoon's clothes” (Lily and Majnoon paintings of the Nezāmi’s Khamsah preserved in the treasury of the Hermitage Museum) with emphasis on blue, Monthly Book of Art. 179(5).August. pp. 78-85.
Fallāh, Gh. A. and Yousefi, M. (2013).”The effect of anima and its manifestation in Nezāmi’s Haft Peykar”. Journal of Mystical Literature and Mythology. 11(2). Spring. pp. 114-128.
Fesharaki, M.; Khorāsāni, M. and Davāni, F. (2015). “The connection of myths and popular beliefs in Nezāmi’s Haft Peykar”. Journal of Linguistic, Language and Literature Studies. 16(5).Fall. pp. 61-76.
Freud, S. (2016). A General Introduction to Psychoanalysis, trans. by H. Stanley Hall, N.Y.: Create Space Press.
Green, W. et al. (2004).Principals of Literary Criticism. translated by Farzāneh Tāheri. 3rd edition.Tehran: Niloufar Press.
Hosseini, M. (2014). “Magical marriage in Nezāmi’s Haft Peykar. a comparison of the mythical heroes of Iran and Greece and the common function of astronomy and alchemy in the narrative of Haft Peykar”. Journal of Modern Literary Research. 187(1). Winter. pp. 21-38.
Hosseini, M. and Dehghāni, S. (2015). “Analysis of the process of individuality from Jung's point of view in Nezāmi’s Eskandarnameh”, Journal of Persian Language and Literature Research.38(1). Fall. pp. 77-98.
Jafari, T. (2011). “Analysis of Symbolic and Archetypal Elements in Nezāmi’s Ascensions”.Journal of Literature Research. 16(1). Summer. pp. 123-145.
Jafari, T. and Toghyani, I. (2008). “Profit Soda: A Psychological Approach to the Fifth Dome of Nezāmi’s Haft Peykar”. Journal of the Faculty of Literature and Humanities (Tehran).187(59). Fall. pp. 213-230.
Jafari, T. and Toghyāni, I. (2009). “Mythological and psychological approach to the symbolic birth of Shabdiz in Nezāmi’s Khosrow and Shirin”. Bustan Adab Magazine. 1(1)55.Spring. pp. 119-134.
Jung, C. G. et al. (1980). Man and His Symbols, translated by Aboutāleb Sāremi. 2nd edition. Tehran: Amirkabir Press.
Khāefi, A. and Hoshyār Cloobar, B. (2015). “Mythical symbols in the shadow of mystical light in Nezāmi’s Haft Peykar”. Journal of Mystical Literature and Mythology. 40(2). Fall.pp. 165-208.
Khojasteh, F. and Sayādi, F. (2011).”Study of the archetype of the test in Shahnameh and Nezāmi’s Haft Peykar”.Journal of the History of Literature. 3(68), spring and summer. pp. 93-109.
Mahdavi, M. (1994).”Khosrow and Shirin from a psychological and symbolic point of view”. Kayhān Farhangi Magazine.173(6). pp.18-23.
Majozi, R. and Abed Kehkhā Jāleh, A. (2015).“Critique of the archetype of the hero's journey in the legend of the Lady of the Fence in Nezāmi’s Haft Peykar based on Jung and Campbell's theory”. Journal of Fiction Studies. 4(3), Fall and Winter. pp. 95-109.
Masjedi, H. and Bahrāmiān, A. (2015). “Color and its psychological and parapsychological manifestations in Nezāmi’s Haft Peykar”.Journal of Linguistic, Language and Literature Studies, 15(5).Summer, pp. 79-96.
Molely, K. (2008). Principlals of Freud-Lacan psychoanalysis. Tehran: Ney Press.
Morshedi, S. (2012). Imitations of Nezāmi’s Haft Peykar up to the 16th century. doctoral dissertation under the supervision of Ali Asghar Halabi.Faculty of Literature and Humanities.Islamic Azad University. Central Tehran Branch.
Mousavi, K. and Khosravi, A. (2008). “Shadow and conscious struggle in Nezāmi’s story of good and evil”. Journal of Persian Language and Literature. 62(2). Fall. pp. 93-112.
Nezāmi Ganjavi, E. (2011). Nezāmi’s Khamseh, based on the Moscow-Baku edition. 3rd peint. Tehran: Hermes Press.
Nikobakht, N. and Raminniā, M. (2009).“The ideal woman in Shirin mirror”. Journal of Women's Psychological Studies. 4(7)22.Winter. pp. 139-157.
Nosrati, M. (2012). Introduction to Literary Meta-Criticism, Kerman: Author Press.
Nowruzi, Kh. (2008a).“Analysis of the approachs to Nezāmi research in the books of Iranian scholars from 1921 to 2005”. Biquarterly of Research in Persian language and Literature. 10 (1). spring and summer. pp. 80-100.
Nowruzi, Kh. (2008b). Critique and Analysis of Nezāmi Research in Persian Books (1921-2005). PhD thesis in Persian language and literature, Suppervisor: Gholamhossein Gholam Hosseinzādeh. Tarbiat Modares University.
Nowruzi, Z. (2012). Dictionary of Nezāmi Research, Tehran: Elmi-Farhangi Press.
Pārsā, S. A. (2015). “Mythical representations of the story of good and evil in Nezāmi’s Haft Peykar”. Journal of Mystical and Mythological Literature.38(2). Spring. pp. 31-40.
Pourkhāleghi Chatroudi, M. and Farrokhi, S. (2011). “Study of Lacan’s desire in Nezāmi’s Khosrow and Shirin”. Journal of Research in Mystical Literature (Gohar Goya). 3(5). Autumn.pp. 57-78.
Selden, R. (1994). Guide to the Theory of Contemporary Literary Criticism. translated by Abbas Mokhber.Tehran: New Design Press.
Siāsi, A. A. (2011). Personality Theories or Schools of Psychology.14th Edition. Tehran: University of Tehran Press.
Tabrizi, M. (2007). “Psychological and physical characteristics of women and their role in the romantic relationship in the poems of Ahmad Shamloo and Nezāmi Ganjavi’s Khosrow and Shirin”. Journal of Women in Development and Politics.2(5)18, Fall. pp. 109-128.
Tāifi, Sh. (2014). “Critique of the archetype of love in Nezāmi’s epopee of Lily and Majnoon”. Journal of Literary History. 74(2). Spring and Summer. pp. 133-150.
Tashakkori, M. and Sālehi, S. S. (2012). “Adaptation of Lacan's psychoanalytic views to the subconscious characteristics of women rulers in two stories of Nezāmi Ganjaei”. Journal of Women and Culture. 2(1). Summer. pp. 9-22.
Torkashvand, N. (2009).“A Comparative Study of the Indigenous Use of Colors in Iran with the Science of Color Psychology: A Case Study of the Haft Peykar Epopee”. Monthly Book of Literature. 34(3). February. pp. 36-41.
Turkmāni Barandozi, W. and Chamani Golzār, S. (2012). “Study and Application of the Process of Individuality in the First and Second Domes of Nezāmi’s Haft Peykar Based on Jung's Analytical Psychology”. Journal of Persian Language and Literature (Islamic Azad University, Sanandaj Branch). 10(1). Spring. pp. 23-48.
Vaheddoost, M. (1997).“A Brief Look at Nezāmi Ganjavi’s epopees from a Psychological Perspective”. Golcharkh Magazine.17(1) .pp. 29-31.
Waez, B. and Kardel Ilvari, R. (2015). “Mythological Critique of the Black Dome of Nezāmi’s Haft Peykar”. Journal of Literary Sciences. 7(1), Spring and Summer. pp. 233-252.
Yāvari, H. (1991), “Sky on earth, a symbolic reflection of the archetype of Totality and perfection, a mandala in the external and internal structure of Haft Peykar”. Journal of Iranian Studies. 11(1). autumn, pp. 548-566.
Yousef Ghanbari, F. (2015). “Analysis of female personality with a view taken from analytical psychology (Khosrow and Shirin in Nezāmi’s poetry)”. Journal of Women and Culture. 24(1). Summer, pp. 109-121.
Zomorodi, H. (1993).“The Myth of the Sun in Khaghani’s and Nezāmi’s Poetry”. Poetry Magazine.28(8).pp. 38-37. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nezāmi Ganjavi
  • Psychology of Literature
  • Quantitative and qualitative study
آبرامز، می‌یر هاوارد،( 1387)، فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی، ترجمۀ سعید سبزیان، چاپ9، تهران: رهنما.
اتکینسون، ریتا و دیگران، ( 1381)،زمینۀ روان­شناسی هیلگارد، ترجمۀ محمّدتقی براهنی و همکاران، چاپ17، تهران: رشد.
بارانی، محمّد؛ تیموری فتحی، فاطمه،( 1394) "لزوم نقش کهن‌الگوی پیرخردمند در تعلیم بشر"، مجلّۀ پژوهش‌نامۀ ادبیّات تعلیمی، شمارۀ27، صص92- 59.
بهنام‌فر، محمّد؛ ملک‌پایین، مصطفی، ( 1392)"خوانش اسطوره‌ای حکایت کشتن بهرام اژدها را و گنج یافتن در هفت پیکر"، مجلّۀ پژوهش‌های ادبی، شمارۀ40، صص62-39.
پارسا، سیّداحمد، ( 1394)، "بنمایه‌های اسطوره‌ای حکایت خیر و شر در هفت پیکر نظامی"، مجلّۀ ادبیّات عرفانی و اسطوره‌شناختی، شمارۀ38، صص40-31.
پورخالقی چترودی، مه‌دخت؛ فرّخی، سارا،( 1390) "بررسی تمنّای لکانی در خسرو و شیرین نظامی"، مجلّۀ پژوهش‌های ادب عرفانی(گوهر گویا)، شمارۀ3، سال5، پیاپی19، صص78-57.
تبریزی، منصوره، ( 1386)"ویژگی های روانی و جسمانی زن و نقش آن‌ها در رابطه عاشقانه در اشعار احمد شاملو و خسرو و شیرین نظامی گنجوی"، مجلّۀ زن در توسعه و سیاست، شمارۀ2، دورۀ5، پیاپی18، صص128-109.
ترکاشوند، نازبانو، ( 1388)"بررسی تطبیقی کاربرد بومی رنگ‌ها در ایران با علم روان‌شناسی رنگ: مطالعۀ موردی منظومۀ هفت پیکر"، کتاب ماه ادبیّات، شمارۀ34، سال3، صص41-36.
ترکمانی باراندوزی، وجیهه؛ چمنی گلزار، ساناز،( 1391) "بررسی و تطبیق فرایند فردیّت در گنبد اوّل و دوم از هفت پیکر نظامی بر اساس روان‌شناسی تحلیلی یونگ"، مجلّۀ زبان و ادب فارسی(دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج)، شمارۀ10، صص48-23.
تشکّری، منوچهر؛ صالحی، سیّده‌سمانه، ( 1391)"تطبیق آرای روان‌کاوانۀ لکان با ویژگی‌های ناخودآگاه زنان فرمانروا در دو داستان از نظامی گنجه‌ای"، مجلّۀ زن و فرهنگ، شمارۀ2، صص22-9.
جعفری، طیّبه،( 1390) "تحلیل عناصر نمادین و کهن‌الگویی در معراج‌نامه‌های نظامی"، مجلّۀ ادب‌پژوهی، شمارۀ16، صص145-123.
جعفری، طیّبه؛ طغیانی، اسحاق،( 1387) "سودای سود: رویکردی روان‌شناختی به گنبد پنجم هفت پیکر نظامی"، مجلّۀ دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی(تهران)، شمارۀ187، دورۀ59، صص230-213.
جعفری، طیّبه؛ طغیانی، اسحاق، ( 1388)"رویکردی اساطیری و روان‌شناختی به تولّد نمادین شبدیز در خسرو و شیرین نظامی"، مجلّۀ بوستان ادب، شمارۀ1، سال1، پیاپی55، صص134-119.
حسینی، مریم،( 1393) "ازدواج جادویی در هفت پیکر نظامی، مقایسۀ تطبیقی قهرمانان اسطوره‌ای ایران و یونان و کارکرد مشترک نجوم و کیمیاگری در روایت هفت پیکر"، مجلّۀ جستارهای نوین ادبی، شمارۀ187، صص38-21.
حسینی، مریم؛ دهقانی، سولماز،( 1394) "تحلیل فرایند فردیّت از نظرگاه یونگ در اسکندرنامۀ نظامی"، مجلّۀ پژوهش زبان و ادبیّات فارسی، شمارۀ38، صص98-77.
خائفی، عبّاس؛ هوشیار کلویر، بهاره،( 1394) "نمادهای اسطوره‌ای در سایۀ نور عرفانی در هفت پیکر نظامی"، مجلّۀ ادبیّات عرفانی و اسطوره‌شناختی، شمارۀ40، صص208-165.
خجسته، فرامرز؛ صیّادی، فاطمه،( 1390) "بررسی کهن‌الگوی آزمون در شاهنامه و هفت پیکر نظامی"، مجلّۀ تاریخ ادبیّات، شمارۀ3، پیاپی68، صص109-93.
دوانی، فزونه؛ فشارکی، محمّد؛ خراسانی، محبوبه، ( 1394)" بازتاب نمادین قربانی میترایی: اسطورۀ کشتن گاو نخستین، در هفت ‌پیکر نظامی"، مجلّۀ متن‌شناسی ادب فارسی، شمارۀ26، صص20-1.
دهقان، علی؛ حدیدی، خلیل؛ زارعی، رقیّه، ( 1392)"نمادپردازی معراج در خسرو و شیرین نظامی بر اساس نظریّۀ کهن‌الگوی یونگ"، مجلّۀ زبان و ادب فارسی، شمارۀ227، صص70-45.
زمرّدی، حمیرا،( 1372) "اسطورۀ خورشید در شعر خاقانی و نظامی"، مجلّۀ شعر، شمارۀ ۲۸، سال8، صص37-28.
سلدن، رامان،( 1372)، راهنمای نظریّه نقد ادبی معاصر، ترجمه عبّاس مخبر، تهران: طرح نو.
سیاسی، علی‌اکبر،( 1390) نظریّه‌های شخصیّت یا مکاتب روانشناسی، چاپ14، تهران: دانشگاه تهران.
طایفی، شیرزاد، ( 1393)"نقد کهن‌الگوی عشق در منظومۀ لیلی و مجنون نظامی"، مجلّۀ تاریخ ادبیّات، شمارۀ74، صص150-133.
عبداللّهی، علی؛ جوکار، نجف؛ رحیمی، چنگیز،( 1394) "عشق مجنون در آیینۀ روان‌کاوی(بر پایۀ لیلی و مجنون نظامی گنجوی)"، مجلّۀ پژوهش‌نامۀ ادب غنایی، شمارۀ25، صص78-61.
فروید، زیگموند.(2016)، "مقدّمه­ای عمومی بر روان­شناسی"، ترجمۀ استنلی هال، نیویورک: انتشارات فضای سبز.
فشارکی، محمّد؛ خراسانی، محبوبه؛ دوانی، فزونه، ( 1394)"پیوند اسطوره و باورهای عامیانه در هفت ‌پیکر نظامی"، مجلّۀ مطالعات زبان و ادبیّات غنایی، شمارۀ16، سال5، صص76-61.
فلّاح، غلام‌علی؛ یوسفی، مرضیّه، ( 1394)"تأثیر آنیما و تجلّی آن در هفت پیکر نظامی"، مجلّۀ ادبیّات عرفانی و اسطوره‌شناختی، شمارۀ11، صص128-114.
فهیمی‌فر، علی‌اصغر؛ مهرنگار، منصور؛ شریف، حبیبه ( 1392) "بررسی روان‌شناختی رنگ جامۀ مجنون(نگاره‌های لیلی و مجنون خمسۀ نظامی محفوظ در گنجینۀ موزۀ ارمیتاژ) با تأکید بر رنگ آبی"، کتاب ماه هنر، شمارۀ179، صص85-78.
گرین، ویلفرد و دیگران، ( 1383)مبانی نقد ادبی، ترجمۀ فرزانه طاهری، چاپ3، تهران: نیلوفر، 1383.
مجوزی، رمضان؛ عابد کهخا ژاله، علی،( 1394) "نقد کهن‌الگویی سفر قهرمان در افسانۀ بانوی حصاری هفت‌ پیکر نظامی براساس نظریّۀ یونگ و کمپبل"، مجلّۀ مطالعات داستانی، شمارۀ4، سال3، صص109-95.
مرشدی، سیاوش، ( 1391)نظیره­های هفت پیکر نظامی تا قرن دهم، رسالۀ دکتری به راهنمایی علی‌اصغر حلبی، دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
مسجدی، حسین؛ بهرامیان، افسانه، ( 1394)"رنگ و جلوه‌های روان‌شناختی و فراروان‌شناختی آن در هفت پیکر نظامی"، مجلّۀ مطالعات زبان و ادبیّات غنایی، شمارۀ15، سال5، صص96-79.
موسوی، کاظم؛ خسروی، اشرف،( 1387) "کشمکش سایه و خودآگاه در داستان خیر و شر نظامی"، مجلّۀ زبان و ادبیّات فارسی، شمارۀ62، صص112-93.
موللی، کرامت، ( 1387)، مبانی روانکاوی فروید-لکان، تهران: نی.
مهدوی، ملیحه، ( 1379)"خسرو و شیرین از دیدگاه روان‌شناسانه و نمادین"، مجلّۀ کیهان فرهنگی، شمارۀ۱۷۳، سال17، صص23-18.
نصرتی، مهرداد، ( 1391)مقدّمات فرانقد ادبی، کرمان: مؤلّف.
نظامی گنجوی، الیاس، ( 1390)خمسۀ نظامی، بر اساس چاپ مسکو-باکو، به اهتمام محقّقان آکادمی علوم آذربایجان، چاپ3، تهران: هرمس.
نوروزی، خورشید، ( 1387الف)، "تحلیل رویکرد تحقیقات نظامی شناسی در کتاب های محققان ایرانی از 1380تا1384ش"، دو فصل‌نامۀ پژوهش زبان و ادب فارسی، شمارۀ10، بهار و تابستان، صص 100-80.
نوروزی، خورشید ،( 1387ب)، نقد و تحلیل تحقیقات نظامی‌پژوهی در کتاب های فارسی(1384-1300)، رساله دکتری رشتۀ زبان و ادبیّات فارسی، به راهنمایی غلامحسین غلامحسین‌زاده، دانشگاه تربیت مدرّس.
نوروزی زینب،( 1389) "آسیب‌شناسی تحقیقات مربوط به نظامی گنجوی"، مجموعۀ مقاله‌های پنجمین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیّات فارسی، تهران، ج1، صص1620-1602.
نوروزی، زینب، ( 1391)، فرهنگ نظامی‌پژوهی، تهران: علمی و فرهنگی.
نیکوبخت، ناصر؛ رامین‌نیا، مریم،( 1388)، "زن آرمانی در آیینۀ شیرین، مجلّۀ مطالعات روان‌شناختی زنان"، شمارۀ4، دورۀ7، پیاپی22، صص157-139.
واحددوست، مهوش، ( 1376)"نگاهی گذرا به منظومه‌های نظامی گنجوی از دیدگاه روان‌شناسی"، مجلّۀ گلچرخ، شمارۀ17، صص31-29.
واعظ، بتول؛ کاردل ایلواری، رقیّه، ( 1394)"نقد اسطوره‌شناختی گنبد سیاه هفت پیکر نظامی"، مجلّۀ علوم ادبی، شمارۀ7، صص252-233.
یاوری، حورا، ( 1370)، "آسمان بر زمین، بازتاب نمادین آرکی‌تایپ تمامیّت و کمال، ماندالا در ساختار بیرونی و درونی هفت پیکر"، مجلّۀ ایران‌شناسی، شمارۀ11، صص566-548.
یوسف قنبری، فرزانه، ( 1394)"تحلیل شخصیّت زن با دیدگاهی برگرفته از روان‌شناسی تحلیلی(منظومۀ خسرو و شیرین نظامی)"، مجلّۀ زن و فرهنگ، شمارۀ24، صص121-109.
یونگ، کارل گوستاو و دیگران،( 1359 انسان و سمبول‌هایش، ترجمۀ ابوطالب صارمی، چاپ2، تهران: امیرکبیر، 1359.