کارکرد نمادین اسطوره در شعر یوسف الخال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه گیلان

2 دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه گیلان(نویسنده مسئول)

3 استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه گیلان

10.22111/jllr.2021.6113

چکیده

اسطوره در شعر معاصر عربی از جایگاه بسیار گسترده ای برخوردار است که بسیاری از شاعران معاصرعرب از اسطوره برای بیان مفاهیم مطلوب خود استفاده  کرده­اند و یکی از  شاعران معاصرعربی، یوسف الخال می­باشد که تمایل بسیاری در به کارگیری اسطوره از خود نشان داده است و اسطوره را به معنای دقیق آن در شعر خود به­کار گرفته است و شخصیّت مسیح (ع)به عنوان یکی از اسطوره­­های دینی به دلیل در برداشتن مفاهیم رستاخیزی و پیروزی از پرکاربردترین اساطیر در دیوان یوسف الخال به شمار می­رود و به شیوه­های­ گوناگون در شعر او نمود پیدا می­کند. در این جستار برآنیم که با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، به کارکردهای مختلف شخصیت مسیح (ع) دردیوان یوسف الخال بپردازیم؛ بنابراین سؤال اصلی تحقیق بررسی کیفیت ابعاد و و زوایای کارکرد اسطوره ای شخصیت مسیح (ع) در دیوان شاعر و نتایج حاصله حاکی از آن است که مسیح گاه نماد منجی و رهایی بخشِ انسان ها از گناهان و گاه نماد رَنچ و در برخی احوال،  به سان چهرة منتقم ظهور می­کند و در واقع شاعر با استفاده از شخصیت مسیح(ع) مشکلات و مسائل اجتماعی جامعه خویش را به تصویر می­کشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The symbolic function of the myth of Christ (AS)’s Myth in Yousuf Al-Khal’s Poem

نویسندگان [English]

  • mansoreh askarpor 1
  • seyede akram rakhshandehnia 2
  • hadi shabani chafjiri 3
1 Graduate of Master of Arabic Language and Literature, University of Guilan
2 Associate Professor of Arabic Language and Literature, University of Guilan
3 Assistant Professor of Arabic Language and Literature, University of Guilan
چکیده [English]

 
1. Introduction
 
The presence of myths is visible in the literature of every nation. In the meantime, Arabs and especially its poets were familiar with mythical figures. Mentioning the names of mythical heroes with their legendary features in the poetry of Jahili (pre-Islam) period indicates this familiarity. After literary resurrection and establishing connection with Western culture and civilization, using myths was reformed which dates back to mid-twentieth century. In this period Arab poets have used myth for expressing concepts and applied it as a useful means in poetical illustration.
 
1.1 Statement of the Problem and Research Questions
 
Arab contemporary poets aimed to benefit from extraordinary power and capabilities of myth for their goals and wishes. For the realization of their goals the heroes and mythical figures are revived in order to objectify their ideas, emotions, and passions and in this way poetical experience is mingled with mythical concepts. 
 
Among all the myths, the religious ones have also appeared in poems of Arab poets. The figures of prophets including Mohammad (pbuh), Jesus (AS), Moses (AS), and Job (AS) have been frequently used in the poetry of contemporary poets. The poets by benefiting from these figures and their related issues tried to induce their concerned concepts.
 
Among the prophet figures that can be found in Yusuf al-Khal’s poetry are Abraham (AS), Job (AS), Adam (AS), and Jesus (AS). Jesus (AS) is one of the most frequently used figures among these figures. Considering the unbalanced circumstances of Arab society, Yusuf al-Khal wishes for a savior of mankind to set up a global resurrection. He wishes for a great resurrection which brings a better life for the Arab nation. By using the symbols of this religious myth he protests against political failures, unorganized conditions of Arabs, and the presence of terror atmosphere. So, in this article we study the different aspects of Jesus Christ (AS)’s personality in Yusuf al-Khal’s divan. The main research question is: in what aspects the mythical function of Jesus (AS) character is represented in poet’s divan?
 
1.2 The Goals and Necessity of Research
 
Since myth and mythical function in Arab contemporary poetry is transformed from a simple, ordinary function to an influential function with predetermined goals, the goal of this research is to extract and express myth function in one of the greatest contemporary Arab mythographer’s divan that is Yusuf al-Khal and to study its contemporary social function. The extended and different function of myth in al-Khal’s divan shows the necessity of this research.
 
1.3 Detailed Research Method
 
In this research by using descriptive-analytic method first, poet’s divan was carefully studied and the examples of myth function were extracted and finally analyzed and studied.
 
      1.4 Research Background
 
     In a section of ‘Al-Ustura fi al-She’r-e-al-Arabi al-Mo’ser’ book by Yusuf al-Halavi the myth in Yusuf al-Khal poetry is dealt with that is not specifically about Jesus (AS). Also, As’ad Razogh in ‘Al-Sho’ara-e-Al-Tamozion: Al-Ustura fi al-She’r-e-al-Arabi al-Mo’ser’ published in 1996 studies the style of myth usage in poetry of five Arab contemporary poets including Khalil Havi, Sayab, Adonis, and Jabra Ibrahim Jabra. In one of the chapters he has dealt with some of mythical odes of Yusuf al-Khal including ‘Al-Bae’r al-Mahjoureh’ however, it doesn’t include other odes concerning Jesus (AS) myth. In the article “Myth in the Arab Contemporary Tamouzi Poets’ Poem” (Akbarizadeh, 1393: 27-46) which is published in Lyrical Literature No.23 myth in three Arab poets including Adonis, Sayab, and Bayati are dealt with but no mention has been made to al-Khal divan.
 
In this field, the most important article is “Al-Masih va al-Romoz al-Masihiyah fi Divan Yusuf al-Khal” (Roshanfekr, 2014: 61-90) published in Al-Loghat al-Arabiyah va Adaboha No.1 magazine. Reading present article and comparing it with mentioned article shows the similar and different aspects clearly, because the goal of present article is to illustrate mythical aspect of Jesus (AS) character in the form of (4) a mythical symbol. It is a method which the mentioned article does not have and instead it generally have dealt with Jesus (AS) character in divan and have not emphasized on the mythical and symbolic aspect of Jesus (AS).
 
 
 
 
References
1.     Akbarizadeh,Masuod & hidayatohah taqizadeh, Ustura dar Shi’r Shoara Tamozi Muasir Arab, Journal of Ghanai Literature, University of Sistan and Baluchestan,12(23) ,Autumn & Winter, Pages 46-27, 1393 AH.
 

Abbas, Ehsan, `Itjahat al-Shi’r al-`Arabī al-Muāir, Kuwait: Ālam al-Ma’rafa, 1978.
Aldawi, Ahmad Arafat, The Function of Tradition in Contemporary Arabic Poetry, Seyyed Hossein Seyyedi, 1st printing, Mashhad: Ferdowsi University, 2005.
Al-Jayyusi, Salma al-Khadra, Al-`Itjahat wal-Harakāt fī al-Shi’r al-`Arabī al-Hadith, Abdalwahid Laulau, Al-Tab`a al-Saniya, Beirut: Markaz al-Darasat al-Wahida al-Arabiya, 2007.
Al-Khal, Yusuf, Al-`A’māl al-Shi’rīya al-Kāmila, 2nd printing, Beirut: Dar al-Awda, 1979.
Al-Kurki, Khalid, Al-Rumūz al-Turāthiya al-`Arabīya fī al-Shi’r al-`Arabī al-Hadith, Beirut: Dar al-Jayl, 1989.
Al-Sa’dani, Mustafa, Fī al-Tanā al-Shi’rī, Iskandariya: Mansha’ al-Ma’ārif, 2005.
Ashri, Ali, Al-`Istid’ā al-Shakṣiat al-Turāthiya fī al-Shi’r al-`Arabī al-Muāir, Cairo: Dar al-Fikr al-Arabi, 1997.
Campbell, Robert, `A’lām Al-Ādāb al-`Arabī al- Muāir, vol. 1, 1st printing, Beirut: Al-Sharikat al-Muttahida lil-Tawzi’, 1996.
Dawood, Anas, Al-`Ustura fī al-Shi’r al-`Arabī al-Hadith, 3rd printing, Cairo: Dar al-Ma’ārif, 1984.
Green, Roger Lancelyn, Tales of the Greek Heroes,.Abbas Aqajani, 1st printing, Tehran: Soroush, 1987.
Halawi, Yusuf, Al-`Ustura fī al-Shi’r al-`Arabī al-Muāir, Beirut: Dar al-Ādāb, 1994.
Hammud, Muhammad al-Abd, Al-Hadātha fī al-Shi’r al-`Arabī al-Muāir, 1st printing, Beirut: Al-Sharikat al-Ālamia li’l-Kitab, 1996.
Ismail, Izzudin, Al-Shi’r al-`Arabī al-Muāir, 5th printing, Beirut: Dar al-Awda, 1988.
Mujahid, Ahmad, `Ashkāl al-Tanā al-Shi’rī, Egypt: Al-Hay’ata al-Misriya al-Āmma lil Kitāb, 1998.
Sheth, Ahmad Jabr, Al-`Ustura fī al-Shi’r al-Filistini al-Muāir, Philistine: Maktaba al-Qadisīya li Nashr, 2002.

 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Myth
  • Arabic Poetry
  • Yousuf Al-Khal
  • Christ (AS)
1- کتاب مقدس:عهد قدیم و عهد جدید
2-اسماعیل، عزالدین، الشعرالعربی المعاصر، چاپ5، بیروت: دارالعوده، 1988.
3-اکبری زاده، مسعود و هدایت الله تقی زاده، "اسطوره در شعرشعرای تموزی معاصر عرب"، پژوهشنامه ادب غنایی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال 12، شماره 23،پاییز و زمستان، صص 46-27، 1393ه.ش.
4-الجیوسی، سلمی الخضراء،الإتجاهاتوالحرکاتفیالشعرالعربیالحدیث، ترجمة عبد الواحد لؤلؤه، الطبعه الثانیه، بیروت: مرکزالدراسات الوحده العربیه، 2007.
 5-حلاوی، یوسف،الأسطورة فی الشعر العربی المعاصر، بیروت: دارالآداب، 1994.
6-حمّود،محمد العبد، الحداثه فی­الشعرالعربی­المعاصر،چاپ1،بیروت: الشرکه العالمیه للکتاب،1996.
7-الخال، یوسف، الأعمال الشعریه الکامله، چاپ2، بیروت: دارالعوده، 1979.
8-داوود، أنس، الأسطوره فی الشعر العربی الحدیث، چاپ3، قاهره: دارالمعارف ،1984.
9-السعدنی، مصطفی، فی التناص الشعری، اسکندریه: منشاة المعارف، 2005.
10-شعث، احمد جبر، الأسطوره فی­الشعر الفلسطینی المعاصر، فلسطین: مکتبه القادسیه لنشر،2002.
11-الضاوی،احمد عرفات،کارکرد سنت­ در شعرمعاصرعرب، ترجمه سید حسین سیدی، چاپ1، مشهد: دانشگاه فردوسی،1384.
12-عباس، احسان، اتجاهات الشعر العربی المعاصر، کویت: عالم المعرفة،1978
13- علی­عشری، استدعاء الشخصیات التراثیه فی الشعرالعربی المعاصر، قاهره: دارالفکرالعربی، 1997
14-کامبل،روبرت، اعلام الآداب العربیّ المعاصر، ج1، چاپ 1، بیروت: الشرکه المتحده للتوزیع، 1996.
15-الکرکی، خالد، الرموز التراثیه العربیه فی الشعرالعربی الحدیث، بیروت:،دارالجیل، 1989.
16-لنسین گرین، راجر،اساطیر یونان(از آغاز آفرینش تا عروج هراکلس)، ترجمه عباس آقاجانی، چاپ1، تهران: سروش،1366.
 17-مجاهد، احمد، أشکال التناص الشعری،مصر،الهیئه المصریه العامه للکتاب،1998.